voeding bij colitis
Gastblogs

Voeding bij Colitis Ulcerosa

Nu de feestdagen achter de rug zijn, ga ik weer back to basic. Heel gezellig hoor die feestdagen maar stiekem ben ik ook wel weer blij dat het weer ‘normaal’ is nu. Zeker voor mijn darmen. Dit vanwege de rare dagen; ander eten/ritme en weinig rust.Ā 

Goed, even terug naar de voeding. Wat is nou gezond? Iedereen weet natuurlijk wel dat een maaltijd met verse groenten etc gezonder is dan een patatje bij de snackbar. Sinds ik met mijn studie ‘voedingsdeskundige’ bezig ben, begrijp ik beter wat voeding met je lichaam doet.

Zo kwam ik erachter wat voor lichamelijke klachten ‘verkeerde’ voeding kan veroorzaken. Dat zijn er nogal wat! Ook zijn er veel mensen die een voedselallergie hebben zonder dat ze dit weten. Je komt er vaak pas achter door producten uit je voedingsschema te schrappen.
De darmen spelen hierin een grote rol. Dit staat goed beschreven in het boek: ‘De mooie voedselmachine’ van Giulia Enders.

Om maar even met de deur in huis te vallen, ik geloof niet in een (tijdelijk) dieet! Wel in het hebben van een gezonde leefstijl. En je moet het natuurlijk ook nog eens vol kunnen houden. Probeer vooral niet alles in een keer om te gooien. Wanneer je bijvoorbeeld gewend bent om dagelijks fris te drinken is het verstandig het niet gelijk helemaal uit je systeem te gooien. De kans is dan namelijk veel groter dat je het niet vol gaat houden.
Het is belangrijk om naar je eigen lichaam te luisteren. Waar reageert mijn lichaam goed op? En wat past bij mij?
Ook is het van belang om je af te vragen wat je hiermee wilt bereiken en/of behouden. Wil je (een paar) kilo’s afvallen, fit blijven of bepaalde klachten verhelpen.

Ik krijg vaak de vraag (heel logisch) of ik alles wel mag eten. Dit geldt hetzelfde voor crohn en het antwoord is: Ja, ik mag alles eten, MAAR ik kan niet alles verdragen. Dit is ook iets waar jezelf achter moet komen en per persoon heel verschillend kan zijn.
Veel suiker, vet en bewerkt eten trekken mijn darmen slecht. Zo komen ook gelijk in opstand. Koffie, alcohol en frisdranken idem. Niet alleen het ongezonde eten heeft invloed, ook bepaalde soorten groenten werken lekker door op mijn darmen šŸ˜‰
Soms krijg ik er helemaal geen hoogte meer van, dan reageer ik op al het eten. Op die dagen eet ik het liefst zo licht mogelijk. (salades bijvoorbeeld!)

Een goede basis is het begin. Ik probeer vijf Ć  zes keer per dag te eten. Dit bestaat uit 3 hoofdmaaltijden en twee of drie tussendoortjes. Regelmaat is echt een must! Voorbeeld: ik lunch om 12:00 uur en zou vervolgens pas om 18:00 uur weer gaan eten, krijg ik krampen en valt het eten te zwaar op mijn darmen. D

De maaltijden bestaan uit veel groente en wat minder rijst, pasta of aardappelen. Ik wissel vlees en vis af of sla het zelfs een dag over. Verder schrap ik geen essentiƫle voedingsstoffen (koolhydraten, eiwitten en vetten) en drink ik heel veel water en thee. De tussendoortjes bestaan vooral uit fruit en rauwkost!

Het blijft een persoonlijke zoektocht naar het juiste voedingspatroon. Probeer zoveel mogelijk naar je eigen lichaam te luisteren.
Af en toe negeren is ook heel gezond. Je moet natuurlijk wel in balans blijven šŸ˜‰
Zolang jij er op dat moment maar van kunt genieten en dit meer waard is dan die extra toiletbezoekjes!

Tamar – Gastblogger.

(Visited 463 times, 1 visits today)

Vorig artikel Volgend artikel

You Might Also Like

Geen reacties

Schrijf een reactie