Food

Kip met garnalen

Vlees en vis een gekke combinatie? Nee hoor, juist heerlijk! Dit gerecht bewijst maar weer hoe makkelijk je kunt koken zonder pakjes en zakjes. Zorg dat je een basis aan kruiden in huis hebt, zo kun je altijd een smaakvol recept op tafel zetten. Wanneer je dit eenmaal in huis hebt, komt het altijd wel eens van pas. Ik heb het meeste aan gedroogde kruiden, dit is makkelijker te bewaren. Ook heb ik verse kruiden uit de tuin of de diepvries, dit laatste is ook makkelijk te bewaren. Kip met garnalen! 

Benodigdheden: (4 personen)            Kip met garnalen

– 4 kippendijen
– 250 gram grote garnalen
– 3 tomaten
– 1 grote ui
– 2 teentjes knoflook
– 3cm gember
– 1 bosje koriander
– 1 rode peper
– 3 el olijfolie
– 3 el kerriepoeder

Bereidingswijze: 

  1. Pel de garnalen (of haal diepvriesgarnalen). Ontvel de tomaten door deze onder te dompelen in kokend water. Spoel ze vervolgens goed af onder koud water. Daarna snijd je de tomaten doormidden, hol je halve stukken uit met een lepel (verwijder de zaadjes) en prak ze fijn. Snijd de ui, knoflook, gember (geschild) en rode peper in stukjes.
  2. Verhit een (braad)pan met olie en bak de kippendijen rondom bruin (ong. 10 minuten). Haal de kip vervolgens uit de pan. Bak de garnalen in dezelfde olie en haal ze er na 2 minuten uit.
  3. Laat de stukjes ui samen met de kerriepoeder fruiten in dezelfde pan. Voeg de kip, tomaten, gember, knoflook teentjes en de helft van de fijngehakte koriander erbij. Zorg dat alles goed gehusseld wordt en voeg nog wat zout toe. Minimaal 20 minuten met deksel op de pan laten koken.
  4. Voeg als laatste de garnalen toe, laat dit nog 5 minuten meekoken. De rode peper (fijngesneden) en de rest van de fijngehakte koriander verdeel je als laatste over het gerecht. Bij het serveren van het gerecht kun je er nog wat kerrie over strooien.

Je kunt dit gerecht eventueel serveren met rijst en een lekkere salade. Ik ben benieuwd wat jullie van dit gerecht Kip met garnalen vinden!

Nog een leuke toevoeging: De onderstaande producten is wat ik zelf in huis heb aan kruiden en specerijen:

– Zwarte peper
– Zeezout
– Chilimix
– Komijm
– Paprikapoeder
– Kerrie
– Oregano
– Tijm
– Kaneel
– Nootmuskaat
– Kuidnagelen
– Laurier
– Kardemom
– Gember
– Dille
– Cayennepeper
– Curuma
– Ras del hanout (geel & rood)
– Rozemarijn
– Koriander
– Bieslook
– Peterselie

Jup, een hele lijst maar dat zorgt wel voor genoeg variatie van smaak in mijn gerechten. Wees wel voorzichting met bepaalde kruiden en specerijen, zie hieronder een advies van het voedingscentrum. Bij normaal gebruik en een gevarieerd eetpatroon is er geen risico voor de gezondheid.

‘Plantengifstoffen. 
In sommige kruiden komen van nature allylalkoxybenzenen (aromastoffen) voor. Dit zijn plantengifstoffen. Van deze stoffen is weinig bekend over de effecten bij de mens maar bij dieren zijn wel schadelijke effecten gezien. De stoffen komen voor in de volgende kruiden: anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, drong quai, foelie en peper.’

Wil je meer informatie hierover? Kijk dan de website van het voedingscentrum.

Ik ben benieuwd wat jullie qua specerijen thuis hebben liggen? Wellicht ook specerijen en kruiden die ik niet heb? Laat het weten! 

Dit is geschreven door Tamar, voedingsdeskundige in opleiding. Vorig recept gemist? klik dan hier! 

(Visited 131 times, 1 visits today)

Vorig artikel Volgend artikel

You Might Also Like

Geen reacties

Schrijf een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.