aardbeien-smoothies
Food

Aardbeien smoothie

Het is weer tijd voor een lekker gezond recept! Vorige week hebben jullie de Spinazie Quiche kunnen lezen en nu is het tijd voor een heerlijke aardbeien smoothie! Het zonnetje gaat steeds vaker schijnen en dan is een smoothie extra lekker. Krijg je al trek? 

De belangrijkste maaltijd van de dag is het ontbijt. Deze mag je absoluut nooit overslaan. Het ontbijt zorgt er namelijk voor dat je spijsverteringsstelsel op gang komt, erg belangrijk dus! Daarnaast heb je deze energie nodig om je dag goed te beginnen, ik in ieder geval wel! Zie het als je eerste stop bij het benzinestation voor wat brandstof.

Zelf wissel ik graag wat af met het ontbijt. Toch gebruik ik vaak kwak of (Griekse) yoghurt wel als basis.

Deze maand heeft de allerhande een heel toepasselijk thema: Power ontbijt. Er staan veel afwisselende en leuke ideeën in voor het ontbijt.
Deze aardbeien smoothie is hier een mooi voorbeeld van. Het vult goed en je krijgt gelijk een heleboel gezonde voedingsstoffen binnen. Zeker als je in de ochtend niet zo’n eter bent, is zo’n smoothie goed weg te drinken!

In deze smoothie zit havermout, havermout bevat oplosbare vezels, die in de darmen veel vocht opnemen. Dit zorgt er ook voor dat je goed vol zit, het stilt je hongergevoel.
Daarnaast zijn dit langzame koolhydraten, de energie wordt langzaam afgegeven aan het bloed.
Koolhydraten (=energie)
Het is de brandstof voor je spieren en hersenen. Je lichaam heeft dit nodig om goed te kunnen functioneren. Wel zit er verschil in de zogeheten langzame en snelle koolhydraten.

Snelle koolhydraten (ook wel simpele of eenvoudige koolhydraten genoemd) laten je bloedsuikerspiegel snel stijgen en een korte tijd daarna weer snel dalen. Zo krijg je veel pieken in je bloedsuikerspiegel en dat is niet goed. Je voelt je direct na de inname van snelle koolhydraten even goed, maar door de snelle daling van je bloedsuikerspiegel voel je je al snel lusteloos en krijg je sneller opnieuw honger.
(Snelle koolhydaten zijn o.a. :Suiker, snoep, vruchtensap, alles met wit meel/ witte rijst/ witte paste en gebakken aardappelen).

Langzame koolhydaten (ook wel meervoudige of complexe koolhydraten genoemd)
Deze vertragen je bloedsuikerspiegel en zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Daarnaast zitten er veel vezels in langzame koolhydraten, dit zorgt ervoor dat je lang een verzadigd gevoel hebt en dus ook minder gaat snoepen.
(Langzame koolhydraten zijn o.a. :Zilvervliesrijst, volkoren pasta, volkoren brood, groenten, peulvruchten, magere yoghurt, noten).

Bereidingswijze:

Doe 150 ml yoghurt in de blender, snijd een banaan en zes aardbeien in stukjes. Voeg deze toe bij de yoghurt en mengen maar! Oh en een tip: Twee schepjes havermout maakt deze aardbeien smoothie helemaal af. 

Smakelijk!  Aardbeiensmoothie

Geschreven door Tamar, voedingsdeskundige in opleiding.
De bovenstaande foto is geschoten door smoothiesmaken.

 

(Visited 160 times, 1 visits today)

Vorig artikel Volgend artikel

You Might Also Like

1 reactie

  • Reageer Vlijtig Liesje 12 april 2016 om 09:20

    Ik ben dol op aardbeien! Daarom eet ik ze eigenlijk het liefst gewoon puur als aardbei. Ik vind het altijd zonde om ze ergens in te doen.

  • Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.